Immens verdriet na het overlijden van een dierbare

Begrijpen hoe verdriet werkt en hoe je ermee om kunt gaan, kan nuttig zijn in een moeilijke tijd waarin je je misschien op drift en niet verbonden voelt. Het lezen van onze gids, 5 manieren om met verdriet om te gaan na het verlies van een geliefde, kan helpen.

Een uitvaart in uw omgeving regelen? Dat kan bij bijvoorbeeld: Uitvaartzorg Soest en Uitvaart Leusden

Omgaan met verdriet

Iedereen gaat op een andere manier om met het verlies van een geliefde. Voor sommige mensen kan de pijn van het verliezen van iemand in hun leven vele maanden duren en overweldigend zijn en dat kan als een verrassing komen. Hoe diep je de pijn van verdriet voelt, hangt echter af van hoe belangrijk de persoon die is overleden voor je leven was. Maar het is normaal voor elke vorm van verlies of gevoel zoals schuld, woede, shock of diepe droefheid en meer gevoelens uit een rouwperiode – ook zonder waarschuwing gebeuren. Je kunt ook lichamelijke symptomen ervaren als gevolg van emotionele reacties; dit is vooral het geval als deze symptomen beginnen wanneer je al emotioneel worstelt tijdens rouwperiodes die slaappatronen of concentratieniveaus verstoren terwijl taken zoals eten moeilijk worden, zodat ze extra hulp nodig hebben van degenen in de buurt die zelf soortgelijke ervaringen doormaken, ongeacht of deze zijn veroorzaakt door reactie veroorzaakt door verlies – of niet!

Praten over je verdriet

Het praten over je verdriet en emoties die je in zo’n situatie kan moeilijk zijn. Maar het is vaak nuttig om met iemand te praten die je vertrouwt. Met emotionele steun kun je het verdriet beter verwerken. Het zal natuurlijk altijd voorkomen dat ook vrienden en familie het lastig vinden om te praten over zo’n lastig onderwerp als dood en verlies. Stel ze daarom gerust dat je alleen je hart wilt luchten en dat je niet verwacht dat ze oplossingen kunnen bieden. Daarnaast kun je het ook aangeven als je iets nodig hebt, bijvoorbeeld een knuffel. Andere mensen vinden dat praten met een professional in de geestelijke gezondheidszorg, zoals een raadslid of psychotherapeut, hen kan helpen om enkele van de onderliggende problemen op te lossen die zich kunnen voordoen als onderdeel van het rouwproces.

Zorg goed voor jezelf

Voor jezelf zorgen is belangrijker dan ooit bij het omgaan met rouw en verlies. Hoewel het zorgen voor je welzijn tijdens het rouwen als een onmogelijke taak kan lijken, zal het behouden van een gevoel van routine waar mogelijk je door de pijn heen helpen. Sommige mensen vinden dat lichamelijk actief zijn helpt. Voel je niet schuldig omdat je voor jezelf zorgt – gezond eten en het vermijden van de kruk van alcohol of andere stoffen zal je helpen bij het genezingsproces, en we verdienen het allemaal om te genezen.

Bron: Uitvaart Zutphen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *